Онлайн консултации с логопед Галина Сакутска

  • 20 316
  • 88
# 75
Здравейте! Бебето ми е на 8чесеца но все още не казва “мама” чета му приказки всеки ден и постоянно ми говоря. Бихте ли дала някакъв съвет. Също така дали вече е време да започна да го уча как правят животните и най-вече рано ли му е да имира как правят животните
Виж целия пост
# 76
Здравейте,

Дъщеря ми (2г) е крайно злояда. Всеки път храненето е придружено с рев, ритане, бутане. Храни се средно по 1ч., но нерядко стигаме и до 2-3ч. Не иска нищо да държи в ръката, предпочита да я храним с лъжичка. За храна си отваря минимално устата, но ако е за течност няма проблем. Не наддава или много малко.

Към какъв специалист ми препоръчвате да се обърнем. Към психолог, УНГ, зъболекар или към логопед (и по-точно какъв)?
Здравейте!  Това е често срещана ситуация при децата на възраст между 1 и 2 години и е възможно да продължи до 3-5 година. Обикновено причините детето да откаже определена храна са физически дискомфорт, липса на апетит поради рефлукс или езофагит, нехаресване  миризмата и консистенцията на храната, трудности при дъвкане и преглъщане. Определено трябва да се обърне внимание на проблема. Преодоляването на такова състояние си е  предизвикателство за родителя. Мога да Ви дам няколко съвета относно храненето:
- когато предлагате нова храна за първи път, да започнете  с малко количество.
- да се сервира само една нова храна на прием и по възможност тя да е придружена с такава, която харесва детето.
- новата храна да се предлага в началото на храненето, когато детето е много гладно.
- родителят да е модел на подражание, да консумира новата храна заедно с детето.
- помолете детето да се нахрани, не го насилвайте. Ако откаже хранене, му предложете след 30 мин - 1 час отново.
- говорете спокойно с детето, обяснявайте, без да му се карате.
- не давайте закуски, солети, бисквити и други храни преди основното хранене.
- семейството да се храни заедно, така че храненето да се превърне в позитивно преживяване.
- да не се гледа телевизия, да не се използват телефони по време на хранене.
- по време на игра с детето може да нахраните някоя играчка (мече) наужким, после да обясните  на детето колко здраво и силно е станало" мечето".
Пасирайте храната в началото, но не за дълго, защото детето трябва да развие дъвкателния си апарат, който е пряко свързан с говора и артикулационните пози на отделните звукове. Ако имате притеснения относно наддаването и храненето на детето, може да се обърнете към гастроентеролог, който може да ви посъветва как да процедирате в случая. Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 77
Здравейте! Бебето ми е на 8чесеца но все още не казва “мама” чета му приказки всеки ден и постоянно ми говоря. Бихте ли дала някакъв съвет. Също така дали вече е време да започна да го уча как правят животните и най-вече рано ли му е да имира как правят животните
Здравейте! Да, има време да каже МАМА. Simple Smile Продължавайте да му четете детски приказки, да му говорите, може да разглеждате книжки с животни и да му показвате как правят животните, но не очаквайте от детето веднага да повтори след вас Simple Smile Пейте му детски песнички, играйте със сензорни играчки и такива, подходящи за възрастта му. Децата в тази възраст трупат речников запас в пасивния си речник. След като се почувства готово, детето започва да казва и първите си думи, които по-късно, след втората годинка, се превръщат в прости изречения. Имате време, успех! Simple Smile
Виж целия пост
# 78
Здравейте,

Дъщеря ми (2г) е крайно злояда. Всеки път храненето е придружено с рев, ритане, бутане. Храни се средно по 1ч., но нерядко стигаме и до 2-3ч. Не иска нищо да държи в ръката, предпочита да я храним с лъжичка. За храна си отваря минимално устата, но ако е за течност няма проблем. Не наддава или много малко.

Към какъв специалист ми препоръчвате да се обърнем. Към психолог, УНГ, зъболекар или към логопед (и по-точно какъв)?
Здравейте!  Това е често срещана ситуация при децата на възраст между 1 и 2 години и е възможно да продължи до 3-5 година.Обикновено причините детето да откаже определена  храна са физически дискомфорт, липса на аптетит поради рефлукс или езофагит, нехаресване  миризмата и консистенцията на храната, трудности при дъвкане и преглъщане. Определно трябва да се обърне внимание на проблема. Преодоляването на такова състояние си е  предизвикателство за родителя. Мога да ви дам няколко съвета относно храненето:
-когато предлагате нова храна за първи път, да започнете  с малко количество.
-да се сервира само една нова храна на прием и по възможност тя да е пидружена с такава която харесва детето.
-новата храна да се предлага в началото на храненето, когато детето е много гладно.
-родителя да е модел на подражание, да консумира новата храна заедно с детето.
- помолете детето да се нахрани, не го насилвайте. Ако откаже хранене, му предложете след 30 мин- 1 час отново.
-говорете спокойно с детето, обяснявайте без да му се карате.
-не давайте закуски, солети, бисквити и други храни преди основното хранене.
-семейството да се храни заедно, така, че храненето да се превърне в позитивно преживяване.
-да не се гледа телевизия, да не се използват телефони по време на хранене.
-по време на игра с детето, може да нахраните някоя играчка (мече) на ужким, после да обясните  на детето колко здраво е силно е станало" мечето".
Пасирайте храната в началото, но не за дълго, защото детето трябва да развие дъвкателният си апарат, който е пряко свързан с говора и артикулационните пози на отделните звукове. Ако имате притеснения относно наддаването и храненето на детето, може да се обърнете към гастроентеролог, който може да ви посъветва как да процедирате в случая. Жевлая Ви успех!
Много Ви благодаря за отговора.
Но проблемът не е с новите храни, а с всичките храни. Скоро не съм предлагала нищо ново - на детска кухня е и храната е доста разнообразна. Няма любими храни.
Солети, бисквити и подобни същи не яде - давам и ги в ръката, а тя просто ги хвърля на земята, без дори да се опита да ги сложи в устата.
Единствено пие сравнително без проблем сутрин биберон с АМ и каша.

Храната й не е точно пасирана, но намачкана с вилица. Има позиви да повръща от по-големи парченца.

Случвало се е да не яде от сутринта чак до следобяд (примерно 16ч) и пак да отказва храната.
Виж целия пост
# 79
Здравейте! Бебето ми е на 8чесеца но все още не казва “мама” чета му приказки всеки ден и постоянно ми говоря. Бихте ли дала някакъв съвет. Също така дали вече е време да започна да го уча как правят животните и най-вече рано ли му е да имира как правят животните
Здравейте! Да, има време да каже МАМА. Simple SmileПродължавайте да му четете детски приказки, да му говорите, може да разглеждате книжки с животни и да му показвате как правят животните, но не очаквайте от детето веднага да повтори след вас Simple Smile Пейте му детски песнички, играйте със сензорни играчки и такива подходящи за възрастта му. Децата в тази възраст трупат речников запас в пасивният си речник. След като се почувства готово, детето започва да казва и първите си думи, които по-късно след втората годинка се превръщат в прости изречения. Имате време, успех! Simple Smile
Здравейте! Бебето ми е на 8чесеца но все още не казва “мама” чета му приказки всеки ден и постоянно ми говоря. Бихте ли дала някакъв съвет. Също така дали вече е време да започна да го уча как правят животните и най-вече рано ли му е да имира как правят животните
Здравейте! Да, има време да каже МАМА. Simple SmileПродължавайте да му четете детски приказки, да му говорите, може да разглеждате книжки с животни и да му показвате как правят животните, но не очаквайте от детето веднага да повтори след вас Simple Smile Пейте му детски песнички, играйте със сензорни играчки и такива подходящи за възрастта му. Децата в тази възраст трупат речников запас в пасивният си речник. След като се почувства готово, детето започва да казва и първите си думи, които по-късно след втората годинка се превръщат в прости изречения. Имате време, успех! Simple Smile
Извинявайте но искам и да попитам още нещо. Нормално ли е когато влезем в някакъв магазин да започне да вика
Виж целия пост
# 80
Здравейте,

Дъщеря ми (2г) е крайно злояда. Всеки път храненето е придружено с рев, ритане, бутане. Храни се средно по 1ч., но нерядко стигаме и до 2-3ч. Не иска нищо да държи в ръката, предпочита да я храним с лъжичка. За храна си отваря минимално устата, но ако е за течност няма проблем. Не наддава или много малко.

Към какъв специалист ми препоръчвате да се обърнем. Към психолог, УНГ, зъболекар или към логопед (и по-точно какъв)?
Здравейте!  Това е често срещана ситуация при децата на възраст между 1 и 2 години и е възможно да продължи до 3-5 година.Обикновено причините детето да откаже определена  храна са физически дискомфорт, липса на аптетит поради рефлукс или езофагит, нехаресване  миризмата и консистенцията на храната, трудности при дъвкане и преглъщане. Определно трябва да се обърне внимание на проблема. Преодоляването на такова състояние си е  предизвикателство за родителя. Мога да ви дам няколко съвета относно храненето:
-когато предлагате нова храна за първи път, да започнете  с малко количество.
-да се сервира само една нова храна на прием и по възможност тя да е пидружена с такава която харесва детето.
-новата храна да се предлага в началото на храненето, когато детето е много гладно.
-родителя да е модел на подражание, да консумира новата храна заедно с детето.
- помолете детето да се нахрани, не го насилвайте. Ако откаже хранене, му предложете след 30 мин- 1 час отново.
-говорете спокойно с детето, обяснявайте без да му се карате.
-не давайте закуски, солети, бисквити и други храни преди основното хранене.
-семейството да се храни заедно, така, че храненето да се превърне в позитивно преживяване.
-да не се гледа телевизия, да не се използват телефони по време на хранене.
-по време на игра с детето, може да нахраните някоя играчка (мече) на ужким, после да обясните  на детето колко здраво е силно е станало" мечето".
Пасирайте храната в началото, но не за дълго, защото детето трябва да развие дъвкателният си апарат, който е пряко свързан с говора и артикулационните пози на отделните звукове. Ако имате притеснения относно наддаването и храненето на детето, може да се обърнете към гастроентеролог, който може да ви посъветва как да процедирате в случая. Жевлая Ви успех!
Много Ви благодаря за отговора.
Но проблемът не е с новите храни, а с всичките храни. Скоро не съм предлагала нищо ново - на детска кухня е и храната е доста разнообразна. Няма любими храни.
Солети, бисквити и подобни същи не яде - давам и ги в ръката, а тя просто ги хвърля на земята, без дори да се опита да ги сложи в устата.
Единствено пие сравнително без проблем сутрин биберон с АМ и каша.

Храната й не е точно пасирана, но намачкана с вилица. Има позиви да повръща от по-големи парченца.

Случвало се е да не яде от сутринта чак до следобяд (примерно 16ч) и пак да отказва храната.
Посъветвайте се  с гастроентеролог.
Виж целия пост
# 81
Здравейте, казвам се Яна. Ние сме от Украйна. Живеем в България над 2 години. Имам въпрос относно развитието на реч на детето ми. Детето започна да ходи на детската градина от декември 2023 година. Сега е на 3.5 години. Учителя казват, че детето нищо не говори през деня – мълчи съвсем. Разбира се, че тя още не разбира добре български, но вече знае отделните думи. Вкъщи говорим на руски език, четем книги на украински. Опитваме се да учим български заедно, да правим различните изречения. Руски детето говори горе-долу, но не всичко е разбираемо. Ала тя прави това сякаш несъзнателно, без връзка към нищо. Тоест тя знае, например, че локвичка е локвичка, и я нарича така. Но, например, когато аз говоря нещо, тя запомня това и след някакво време повтаря тези думи по кръга. С паметта й всичко е наред, разказва едни и същие малките стихове. На моите въпроси относно: какво яде, какво пие и така нататък отговаря понякога вярно, а понякога разказва всичко поред, всичо което знае. В 2.10 години ние бяхме при невролог и детски психиатр, те ни казаха, че има малкато забавяне на психо-речевото развитие и че трябва да посещаваме редовно детската градина и да се занимаваме с психолог и логопед. Още не започвахме да правим това. Но искаме сигурно. Кажете, моля, какви са норми относно развитието на речтта за нашия възраст…. Всички ми казват, дори и в детската градина, че тази задръжка е свързана с използване и слушане на няколко езика. Какво можете да препоръчате в нашия случай...
Виж целия пост
# 82
Здравейте, имам следния въпрос, детенце на почти 6 годинки, много хубаво изговаря всички букви за възрастта си, но има едно но, понякога пред някоя от думичките казва буквата Е, понякога по-рядко, понякога по-често се случва. Например когато обеснява нещо по дълго и слага доста често тази буква, пред дадена дума. Незнам дали го успях да го обесня добре. Надявам се да е период и да премине... със самото израстване. Случвало ли ви се е в практиката и може ли да се преодолее? Притеснявам се, защото скоро ще бъде първи клас....
Виж целия пост
# 83
Здравейте, имам следния въпрос, детенце на почти 6 годинки, много хубаво изговаря всички букви за възрастта си, но има едно но, понякога пред някоя от думичките казва буквата Е, понякога по-рядко, понякога по-често се случва. Например когато обеснява нещо по дълго и слага доста често тази буква, пред дадена дума. Незнам дали го успях да го обесня добре. Надявам се да е период и да премине... със самото израстване. Случвало ли ви се е в практиката и може ли да се преодолее? Притеснявам се, защото скоро ще бъде първи клас....
Здравейте! Много хубаво, че детето Ви изговаря правилно звуковете. Това, че слага  звук "е" пред някои думи преди да започне да разказва нещо по-обстойно, може да се дължи на притеснение да подбере точните думи,  когато мисълта тече в този момент, детето го прави несъзнателно. Може да поправяте детето в такива случаи, да обясните, че звук "е" е излишен и когато се постави пред думата, ще се получи съвсем различна дума от тази , която иска да каже. Според мен със стартирането на училище в процеса на ограмотяване би трябвало да се изяснят нещата и за самото дете. Моят съвет е да поправяте, коригирате навреме детето, за да не му стане навик. Нека преди да започне да обяснява нещо по-надълго, да си поеме въздух  Simple Smile Желая Ви успех!
Виж целия пост
# 84
Здравейте, казвам се Яна. Ние сме от Украйна. Живеем в България над 2 години. Имам въпрос относно развитието на реч на детето ми. Детето започна да ходи на детската градина от декември 2023 година. Сега е на 3.5 години. Учителя казват, че детето нищо не говори през деня – мълчи съвсем. Разбира се, че тя още не разбира добре български, но вече знае отделните думи. Вкъщи говорим на руски език, четем книги на украински. Опитваме се да учим български заедно, да правим различните изречения. Руски детето говори горе-долу, но не всичко е разбираемо. Ала тя прави това сякаш несъзнателно, без връзка към нищо. Тоест тя знае, например, че локвичка е локвичка, и я нарича така. Но, например, когато аз говоря нещо, тя запомня това и след някакво време повтаря тези думи по кръга. С паметта й всичко е наред, разказва едни и същие малките стихове. На моите въпроси относно: какво яде, какво пие и така нататък отговаря понякога вярно, а понякога разказва всичко поред, всичо което знае. В 2.10 години ние бяхме при невролог и детски психиатр, те ни казаха, че има малкато забавяне на психо-речевото развитие и че трябва да посещаваме редовно детската градина и да се занимаваме с психолог и логопед. Още не започвахме да правим това. Но искаме сигурно. Кажете, моля, какви са норми относно развитието на речтта за нашия възраст…. Всички ми казват, дори и в детската градина, че тази задръжка е свързана с използване и слушане на няколко езика. Какво можете да препоръчате в нашия случай...

Здравейте, Яна!
Ето как протича говорното развитие през третата година:

Речта придобива свързан характер. Появяват се изречения, които стават все по-сложни. Детето задава въпроси, сменя интонацията. В речта му има още много граматични грешки, може да е накъсана. Често повтаряне на думички, запъване при произнасяне, но към 4 години това преминава. Речниковият запас бързо нараства, към 3 години може да съдържа 1000-1500 думи! Често децата създават свои собствени правила на речта, свои думи.

Детето Ви е почти на 4 г, освен думичките, трябва да може да прави прости и малко по-малко и сложни изречения. Предвид двуезичната среда, в която се  намира, е нормално да има затруднения. Учете детето САМО на украински език у дома, за да го овладее напълно. Българският език се явява втори допълнителен, който детето ще учи паралелно с майчиния език в средата, в която се намира (детската градина, детски площадки, детски центрове и др.). Не го учете и на двата езика у дома. След като невролог е констатирал забавяне в речевото развитие на детето, нещата ще се случват малко по-бавно от обикновеното. Но разбира се, никога не може да се каже с точност. Всяко дете е индивидуално, но във всички случаи помощ от логопед няма да е излишна. Ако имате възможност, започнете посещения при логопед, който владее руски език. Желая Ви успех! Удача:)
Виж целия пост
# 85
Здравейте,

Дъщеря ми (2г) е крайно злояда. Всеки път храненето е придружено с рев, ритане, бутане. Храни се средно по 1ч., но нерядко стигаме и до 2-3ч. Не иска нищо да държи в ръката, предпочита да я храним с лъжичка. За храна си отваря минимално устата, но ако е за течност няма проблем. Не наддава или много малко.

Към какъв специалист ми препоръчвате да се обърнем. Към психолог, УНГ, зъболекар или към логопед (и по-точно какъв)?
Здравейте!  Това е често срещана ситуация при децата на възраст между 1 и 2 години и е възможно да продължи до 3-5 година.Обикновено причините детето да откаже определена  храна са физически дискомфорт, липса на аптетит поради рефлукс или езофагит, нехаресване  миризмата и консистенцията на храната, трудности при дъвкане и преглъщане. Определно трябва да се обърне внимание на проблема. Преодоляването на такова състояние си е  предизвикателство за родителя. Мога да ви дам няколко съвета относно храненето:
-когато предлагате нова храна за първи път, да започнете  с малко количество.
-да се сервира само една нова храна на прием и по възможност тя да е пидружена с такава която харесва детето.
-новата храна да се предлага в началото на храненето, когато детето е много гладно.
-родителя да е модел на подражание, да консумира новата храна заедно с детето.
- помолете детето да се нахрани, не го насилвайте. Ако откаже хранене, му предложете след 30 мин- 1 час отново.
-говорете спокойно с детето, обяснявайте без да му се карате.
-не давайте закуски, солети, бисквити и други храни преди основното хранене.
-семейството да се храни заедно, така, че храненето да се превърне в позитивно преживяване.
-да не се гледа телевизия, да не се използват телефони по време на хранене.
-по време на игра с детето, може да нахраните някоя играчка (мече) на ужким, после да обясните  на детето колко здраво е силно е станало" мечето".
Пасирайте храната в началото, но не за дълго, защото детето трябва да развие дъвкателният си апарат, който е пряко свързан с говора и артикулационните пози на отделните звукове. Ако имате притеснения относно наддаването и храненето на детето, може да се обърнете към гастроентеролог, който може да ви посъветва как да процедирате в случая. Жевлая Ви успех!
Много Ви благодаря за отговора.
Но проблемът не е с новите храни, а с всичките храни. Скоро не съм предлагала нищо ново - на детска кухня е и храната е доста разнообразна. Няма любими храни.
Солети, бисквити и подобни същи не яде - давам и ги в ръката, а тя просто ги хвърля на земята, без дори да се опита да ги сложи в устата.
Единствено пие сравнително без проблем сутрин биберон с АМ и каша.

Храната й не е точно пасирана, но намачкана с вилица. Има позиви да повръща от по-големи парченца.

Случвало се е да не яде от сутринта чак до следобяд (примерно 16ч) и пак да отказва храната.

Обърнете се към гастроентеролог .
Виж целия пост
# 86
Здравейте, синът ми е на 2 год и 10 месеца . От скоро изговаря думички , но само като повтаря по мен , иначе сам мн рядко . Ходихме на невролог и психолог . Казаха , че няма проблеми детето . Преди беше мн нервен и не обръщаше внимание . Но сега обръща , посочва , подава . Много думи повтаря , но само повтаря нз защо не иска да говори сам , някои думи казва но мн малко . Ходи на градина , там спазва всички правила !
Здравей те имам дъщеричка на 1г. и 6м. за сега казва само мама , Тата, когато е гладна казва ам, дай, не, всичко друго е някакви бебешки звуци, доста често плаче но като и кажеш дай нещо тя го дава като я питаш къде е някой предмет тя го носи но не говори не повтаря след мен като се мъча да я уча на думички нормално ли е това ?
Виж целия пост
# 87
Здравейте, синът ми е на 2 год и 10 месеца . От скоро изговаря думички , но само като повтаря по мен , иначе сам мн рядко . Ходихме на невролог и психолог . Казаха , че няма проблеми детето . Преди беше мн нервен и не обръщаше внимание . Но сега обръща , посочва , подава . Много думи повтаря , но само повтаря нз защо не иска да говори сам , някои думи казва но мн малко . Ходи на градина , там спазва всички правила !
Здравей те имам дъщеричка на 1г. и 6м. за сега казва само мама , Тата, когато е гладна казва ам, дай, не, всичко друго е някакви бебешки звуци, доста често плаче но като и кажеш дай нещо тя го дава като я питаш къде е някой предмет тя го носи но не говори не повтаря след мен като се мъча да я уча на думички нормално ли е това ?
Виж целия пост
# 88
Здравейте, синът ми е на 2 год и 10 месеца . От скоро изговаря думички , но само като повтаря по мен , иначе сам мн рядко . Ходихме на невролог и психолог . Казаха , че няма проблеми детето . Преди беше мн нервен и не обръщаше внимание . Но сега обръща , посочва , подава . Много думи повтаря , но само повтаря нз защо не иска да говори сам , някои думи казва но мн малко . Ходи на градина , там спазва всички правила !
Здравей те имам дъщеричка на 1г. и 6м. за сега казва само мама , Тата, когато е гладна казва ам, дай, не, всичко друго е някакви бебешки звуци, доста често плаче но като и кажеш дай нещо тя го дава като я питаш къде е някой предмет тя го носи но не говори не повтаря след мен като се мъча да я уча на думички нормално ли е това ?
Здравейте! Нормално е:) Има разбиране от страна на детето, но липсва речников запас, който ще се натрупа с общуване и игри в социалната среда.Продължавайте да говорите на детето, разглеждайте книжки, четете кратки приказки, имитирайте животни, пейте детски песнички.Ако е възможно детето да ходи на ясла ще е много добре, там ще общува с деца на неговата възраст, което ще спомогне за речевото му развитие.Успех!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия