Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 22 120
  • 139
# 30
Здравейте!
Синът ми е на година и девет месеца. Казва "мама", "тати", "баба", "деди", "кола", "айде", "ам", "да", "не", "дай", "гол", "няма" и "не знам" "топче", казва как правят кучето и патето. Напоследък прави и кратки изречение като "Мамо, дай", "Айде ам" и други. Според вас достатъчно ли е за неговата възраст и имам ли повод за притеснение?

Благодаря предварително!

Здравейте , heydi !
Нямате повод за никакви притеснения . Продължавайте да учите звуците на животните и да играете.
Поздрави !
Виж целия пост
# 31
Здравейте др Славчева
Синът ми е на 2г и 2м
Да кажа че бременност мина леко ,направихме всички необходими изследвания за мое спокойствие всичко беше наред
Роди се секцио,беше седалищно!
Мина през тежък с рефлукс, алергия към белтък и глутен, но да кажа че вече е добре!
Притеснявам се че не говори ,казва отделни думи, знае да кажа почти всичко
Изпълнява команди,каквото му кажа но не говори /или бърбори на китайски/!
Моля ми за съвет, защото вече много се притеснявам, дайте ми насоки към кого и какво да направя за да изключи от съзнанието си разни мои мисли !
Обищителен е,радва се на децата като ги види,много помни което ми прави впечатление, пак казвам разбира всичко!
Предстои му скоро да тръгне на ясла!
Имам ли повод за притеснение?
Благодаря ви предварително!
Виж целия пост
# 32
Привет и от мен, д-р Славчева, сина ми е на 1г9м и за момента не използва нито една дума, в която да влага смисъл, а си бръщолеви на бебешки. Има няколко фактора, които подозирам, че имат общо с това, че не е проговорил все още, но исках да се консултирам все пак дали има нужда от намеса на специалисти. Като за начало скоро му махнахме залъгалката, тоест до преди около месец беше с нея 90% от времето. Ходи на ясла от 7-8 месеца, социален е, нормално се развива за възрастта си, но освен, че не говори, не си разпознава името. Възможно е това да е породено от факта, че много често го наричаме с умалителни имена, които са различни от името му, но все пак... Опитваме се да му повтаряме думи, показвайки смисъла им, четем книжки, говорим постоянно, но резултат няма. Баща му е проговорил след 2г възраст, не знам дали има общо. Разбира значението на повечето неща, които му казваме, защото реагира с действия. Като допълващ фактор, който може да играе роля в забавянето, бих добавила, че ние с баща му доста често използваме чуждици в речта си, дали това може да го обърква допълнително? Има ли как да подпомогнем проговарянето и в кой момент трябва да търсим професионална помощ?
Виж целия пост
# 33
Здравейте др Славчева
Синът ми е на 2г и 2м
Да кажа че бременност мина леко ,направихме всички необходими изследвания за мое спокойствие всичко беше наред
Роди се секцио,беше седалищно!
Мина през тежък с рефлукс, алергия към белтък и глутен, но да кажа че вече е добре!
Притеснявам се че не говори ,казва отделни думи, знае да кажа почти всичко
Изпълнява команди,каквото му кажа но не говори /или бърбори на китайски/!
Моля ми за съвет, защото вече много се притеснявам, дайте ми насоки към кого и какво да направя за да изключи от съзнанието си разни мои мисли !
Обищителен е,радва се на децата като ги види,много помни което ми прави впечатление, пак казвам разбира всичко!
Предстои му скоро да тръгне на ясла!
Имам ли повод за притеснение?
Благодаря ви предварително!

Здравейте , Жени Минева.
Това, което споделяте, на мен ми изглежда съвсем в норма. Очевидно е, че все пак сте доста притеснена, а майчиното чувство не е за пренебрегване. Направете си една консултация с логопед и той ще Ви насочи, ако нещо го притесни.
Поздрави!
Виж целия пост
# 34
Привет и от мен, д-р Славчева, сина ми е на 1г9м и за момента не използва нито една дума, в която да влага смисъл, а си бръщолеви на бебешки. Има няколко фактора, които подозирам, че имат общо с това, че не е проговорил все още, но исках да се консултирам все пак дали има нужда от намеса на специалисти. Като за начало скоро му махнахме залъгалката, тоест до преди около месец беше с нея 90% от времето. Ходи на ясла от 7-8 месеца, социален е, нормално се развива за възрастта си, но освен, че не говори, не си разпознава името. Възможно е това да е породено от факта, че много често го наричаме с умалителни имена, които са различни от името му, но все пак... Опитваме се да му повтаряме думи, показвайки смисъла им, четем книжки, говорим постоянно, но резултат няма. Баща му е проговорил след 2г възраст, не знам дали има общо. Разбира значението на повечето неща, които му казваме, защото реагира с действия. Като допълващ фактор, който може да играе роля в забавянето, бих добавила, че ние с баща му доста често използваме чуждици в речта си, дали това може да го обърква допълнително? Има ли как да подпомогнем проговарянето и в кой момент трябва да търсим професионална помощ?

Здравейте, CinnamonBun!
Бръщолевенето на бебешки е чудесно. Сигурни ли сте, че не използва нито една дума. в която да влага смисъл? В процеса на проговаряне за активен речник се смята дори например звук О, ако всеки път, когато детето взима или сочи мечето, то е О, или  когато види картинка с мече, казва О. Тоест съотнася "думата" О с мечето. Жестът с ръка за "дай" също се причислява към активния речник, както и други жестове като сочене.
Да, биберонът до толкова късно неминуемо е забавил проговарянето и, поне за мен, е притеснително, че не знае името си. Опитайте да го наричате само с името му и вижте дали ще има резултат. Чуждиците не са повод за притеснения. Децата са изключително умни и сензитивни и не мисля , че това може да го обърка.
Поздрави!
Виж целия пост
# 35
Здравейте, сина ми е на 2,7 месеца. Разбира почти всичко, което му се говори, знае наименованията на много животни, какви звуци издават, повтаря ги, знае имената на много предмети и т.н. но не може да ги изговаря. Беше под 1 г, когато започна да казва мама, тата, баба, деде, кака. После започна да казва бу, тата(чанта), пуф-паф, ам-ам, не, да, там, давай,  и др такива "думички", както и негови си които той си измисля за наименуване на нещо. И дотам. Не казва вода, не казва дай, не си казва името, не прави съчетания от 2 думи и не желае да повтаря. Когато се опитам да го накарам да каже някоя дума почва да вика не, не не и не иска. А от друга страна понякога сам решава и повтаря дума, която е чул и му харесва. Показва на колко е години, много е сръчен, рисува, реди пъзели, играе логически игри за възрастта му, никакъв проблем не виждам в развитието му досега, освен това,че отказва да говори. Баща му е проговорил на 3 г, ако това има значение. Рано ли е да се тревожим, все пак съм чувала доста по-потресаващи случаи от нашия, но ви моля за съвет дали има нужда от логопед и кога да се обърнем към него ако има нужда?
Виж целия пост
# 36
Здравейте, сина ми е на 2,7 месеца. Разбира почти всичко, което му се говори, знае наименованията на много животни, какви звуци издават, повтаря ги, знае имената на много предмети и т.н. но не може да ги изговаря. Беше под 1 г, когато започна да казва мама, тата, баба, деде, кака. После започна да казва бу, тата(чанта), пуф-паф, ам-ам, не, да, там, давай,  и др такива "думички", както и негови си които той си измисля за наименуване на нещо. И дотам. Не казва вода, не казва дай, не си казва името, не прави съчетания от 2 думи и не желае да повтаря. Когато се опитам да го накарам да каже някоя дума почва да вика не, не не и не иска. А от друга страна понякога сам решава и повтаря дума, която е чул и му харесва. Показва на колко е години, много е сръчен, рисува, реди пъзели, играе логически игри за възрастта му, никакъв проблем не виждам в развитието му досега, освен това,че отказва да говори. Баща му е проговорил на 3 г, ако това има значение. Рано ли е да се тревожим, все пак съм чувала доста по-потресаващи случаи от нашия, но ви моля за съвет дали има нужда от логопед и кога да се обърнем към него ако има нужда?

Здравейте, Катя !
Не сте казали дали детенце има някакви здравословни проблеми, например увеличени сливици. Първото, което бих Ви посъветвала, е да направите изследване за слуха. Той може да е намален и оттам да е забавянето в проговарянето и изнервеното поведение. След това  с резултатите сте за логопед, който да помогне на детенцето да навакса забавянето.  
Поздрави !
Виж целия пост
# 37
Здравейте, сина ми е на 2,7 месеца. Разбира почти всичко, което му се говори, знае наименованията на много животни, какви звуци издават, повтаря ги, знае имената на много предмети и т.н. но не може да ги изговаря. Беше под 1 г, когато започна да казва мама, тата, баба, деде, кака. После започна да казва бу, тата(чанта), пуф-паф, ам-ам, не, да, там, давай,  и др такива "думички", както и негови си които той си измисля за наименуване на нещо. И дотам. Не казва вода, не казва дай, не си казва името, не прави съчетания от 2 думи и не желае да повтаря. Когато се опитам да го накарам да каже някоя дума почва да вика не, не не и не иска. А от друга страна понякога сам решава и повтаря дума, която е чул и му харесва. Показва на колко е години, много е сръчен, рисува, реди пъзели, играе логически игри за възрастта му, никакъв проблем не виждам в развитието му досега, освен това,че отказва да говори. Баща му е проговорил на 3 г, ако това има значение. Рано ли е да се тревожим, все пак съм чувала доста по-потресаващи случаи от нашия, но ви моля за съвет дали има нужда от логопед и кога да се обърнем към него ако има нужда?

Здравейте , Катя !
Не сте казали дали детенце има някакви здравословни проблеми например увеличени сливици. Първото което бих Ви посъветвала е да направите изследване за слуха . Той може да е намален и от там да е забавянето в проговарянето и изнервеното поведение. След това  с резултатите сте за логопед , който да помогне на детенцето да навакса забавянето. 
Поздрави !
Никакви здравословни проблеми няма, нито сливици, нито друго. За слуха съм правила опити, описани в интернет като шепнене и т.н. проблеми няма никакви също.
Виж целия пост
# 38
Здравейте, Катя!
Не съм съвсем сигурна дали въпросът ми е във Вашата "градинка", но много ще се радвам на мнение.
Имам момиченце на 10 седмици, чета ѝ всяка вечер различни книжки и ако/като започне да проявява интерес ще четем заедно, ще показвам и т.н. Някои от книжките, които съм купила са на английски макар че нямаме намерение да я отглеждаме двуезично. Ще има не малко досег с езика, но ще ѝ ги чета на български. В кой момент ще е от значение това, което говоря, да съвпада с това, което пише? Знам, че става въпрос за години напред, напълно наясно съм, че много дълго време детето ще гледа картинките. Искам да имам едно на ум за по-нататък, както и в какви книжки да инвестирам Simple Smile
Спомням си, че съм разглеждала комикси като малка, разпознавах по някоя буква, но ясно знаех, че не са на български и малко се ядосвах, че знам само част от символите и не мога да прочета нищо Simple Smile
Виж целия пост
# 39
Здравейте, Катя!
Не съм съвсем сигурна дали въпросът ми е във Вашата "градинка", но много ще се радвам на мнение.
Имам момиченце на 10 седмици, чета ѝ всяка вечер различни книжки и ако/като започне да проявява интерес ще четем заедно, ще показвам и т.н. Някои от книжките, които съм купила са на английски макар че нямаме намерение да я отглеждаме двуезично. Ще има не малко досег с езика, но ще ѝ ги чета на български. В кой момент ще е от значение това, което говоря, да съвпада с това, което пише? Знам, че става въпрос за години напред, напълно наясно съм, че много дълго време детето ще гледа картинките. Искам да имам едно на ум за по-нататък, както и в какви книжки да инвестирам Simple Smile
Спомням си, че съм разглеждала комикси като малка, разпознавах по някоя буква, но ясно знаех, че не са на български и малко се ядосвах, че знам само част от символите и не мога да прочета нищо Simple Smile

Здравейте, Inferiya!
Не питате мен, но ще си позволя да отговоря.  Много е важно речта  която слушат децата, да е от водещия език на средата. Тоест, ако живеете в България, това е български език. Децата в първата година трупат пасивен речник и ако добавите друг език в речта вкъщи, това може ще забави проговарянето. На какъв език са написани книжките ще има значение след третата година.
Поздрави!
Виж целия пост
# 40
Здравейте, Веселка! Съжалявам за объркването, Катя е дамата от последния коментар и следродилният ми мозък се е объркал Simple Smile
Много благодаря, значи до третата годинка мога да си превеждам спокойно в действие Simple Smile
Виж целия пост
# 41
Здравейте,
Не зная дали въпросът ми е точно за тази тема, но все пак съм притеснена.Става въпрос за дете на 1 година и 4 месеца, което не иска да приема друга храна, освен пасирана т.е. не дъвче/преглъща парчета.  Често се дави и има позиви за повръщане. Мина през тежък рефлукс, който не е отшумял напълно. Отделно е назад с говора- издава много звуци, но рядко имитира ( постоянно му повтарям кое животно как прави). Говори
на бебешки, доста вика- пее. Казва чао чао, тате, мама, кака, буу, па-па, когато пожелае. Притеснявам се, дали се развива нормално.Благодаря за отделеното време.
Виж целия пост
# 42
Здравейте,
Не зная дали въпросът ми е точно за тази тема, но все пак съм притеснена.Става въпрос за дете на 1 година и 4 месеца, което не иска да приема друга храна, освен пасирана т.е. не дъвче/преглъща парчета.  Често се дави и има позиви за повръщане. Мина през тежък рефлукс, който не е отшумял напълно. Отделно е назад с говора- издава много звуци, но рядко имитира ( постоянно му повтарям кое животно как прави). Говори
на бебешки, доста вика- пее. Казва чао чао, тате, мама, кака, буу, па-па, когато пожелае. Притеснявам се, дали се развива нормално.Благодаря за отделеното време.


Здравейте, Дива 21!
Притеснително е дете на тази възраст да яде само пасирана храна. Не е нормално да не дъвче.  Има колеги, които се занимават с хранителни разстройства , но за съжаление аз няма да мога дам насоки.
Самото НЕдъвчене ще доведе до общо забавяне на развитието на речта и съветът ми е да потърсите специалист, който  се занимава с такива разстройства.
Поздрави!
Виж целия пост
# 43
Здравейте! Синът ни е на 2г5м и говори много малко. Изречения въобще не съставя дори от 2 думи. Думите, които произнася пък са доста неразбираеми - само ние си знаем какво иска да каже. Например ябълка=абка, сок=ки, бисквитки=пки, лампа=аппа, дядо=дуду, вода=пруфти с устни, мяу=яй, браво=баво
Някой думи са доста ясни, например мама, мамо, тати, кака, баба, ам-ам, капка, дай, да, не, ако.
Има и други, но тези ползваме най-често.
Понякога се опитва да каже дума, но изфъфля част от звуците и въобще не му се разбира.
Себе си (Борко) нарича Боко или Коко, а братчето му Оги - Ики/Аги/Огуи.
Показва с 2 пръстчета на едната ръка, че е на 2г.

Финната моторика мисля, че е доста добре. Захранван е по ЗВБ и дъвче солидна храна от много рано. Усвои пинсетния захват бързо. На 9-10м се справяше добре с низанката и други подобни игри. Не обича пъзели и подобни тихи игри, но може да свързва парченца като му давам. Има търпение за различни деликатни действия (които го вълнуват), като например да отвори сам торбичка с клипс или да налива течност в чаша. Също много обича да нарежда предмети в редичка, като винаги гледа да са прецизно поставени плътно един до друг.

За грубата моторика - пропълзя на 6м, а проходи на 11м. На 1г вървеше стабилно. Сега скача и щурее доста, но не проявява интерес да се облича сам например.

От бебе му чета книжки и до ден днешен много обича. Четем ежедневно дори такива, които са за по-големи деца и които имат повече текст отколкото картинки.

До 2г възраст не беше гледал абсолютно никакви екрани. След това му се роди братче и започнахме да пускаме по малко.

Ходи на ясла от септември с доста прекъсвания за боледуване.

Като темперамент е доста щур и голям изследовател. Като отидем на гости започва да обикаля всички стаи. Обича да се включва много в домакинските задължения и особено много обича да меси тесто. Много е емоционален и често плаче за различни неща. Имаше период с тръшкане ежедневието по няколко пъти на ден особено покрай появата на братчето.

Разбира абсолютно всичко. Помни инструкции или обещания, които трябва да се случат по-късно.
Виждам, че иска и има желание да говори, но не може. Понякога се мъчи да разкаже нещо, но казва само Ъ Ъ Ъ и сочи на посоки. Обяснява с мимики и жестове например, че в яслата са се сбили с друго дете. Когато му казваме да повтори думичка се опитва, но понякога не се получава и се засрамва.

Като бебе гукаше много, на 3м казваше "агу" и на 6м започна ясно да повтаря срички.

Стана прекалено дълго и спирам до тук. Hug Какъв съвет бихте би дали, за да започне да ползва повече думи и изречения? Възможно ли е това, че много често боледува, плюс новия член на семейството (бебе на 6м) да са оказали влияние в говора?
Виж целия пост
# 44
Здравейте! Синът ни е на 2г5м и говори много малко. Изречения въобще не съставя дори от 2 думи. Думите, които произнася пък са доста неразбираеми - само ние си знаем какво иска да каже. Например ябълка=абка, сок=ки, бисквитки=пки, лампа=аппа, дядо=дуду, вода=пруфти с устни, мяу=яй, браво=баво
Някой думи са доста ясни, например мама, мамо, тати, кака, баба, ам-ам, капка, дай, да, не, ако.
Има и други, но тези ползваме най-често.
Понякога се опитва да каже дума, но изфъфля част от звуците и въобще не му се разбира.
Себе си (Борко) нарича Боко или Коко, а братчето му Оги - Ики/Аги/Огуи.
Показва с 2 пръстчета на едната ръка, че е на 2г.

Финната моторика мисля, че е доста добре. Захранван е по ЗВБ и дъвче солидна храна от много рано. Усвои пинсетния захват бързо. На 9-10м се справяше добре с низанката и други подобни игри. Не обича пъзели и подобни тихи игри, но може да свързва парченца като му давам. Има търпение за различни деликатни действия (които го вълнуват), като например да отвори сам торбичка с клипс или да налива течност в чаша. Също много обича да нарежда предмети в редичка, като винаги гледа да са прецизно поставени плътно един до друг.

За грубата моторика - пропълзя на 6м, а проходи на 11м. На 1г вървеше стабилно. Сега скача и щурее доста, но не проявява интерес да се облича сам например.

От бебе му чета книжки и до ден днешен много обича. Четем ежедневно дори такива, които са за по-големи деца и които имат повече текст отколкото картинки.

До 2г възраст не беше гледал абсолютно никакви екрани. След това му се роди братче и започнахме да пускаме по малко.

Ходи на ясла от септември с доста прекъсвания за боледуване.

Като темперамент е доста щур и голям изследовател. Като отидем на гости започва да обикаля всички стаи. Обича да се включва много в домакинските задължения и особено много обича да меси тесто. Много е емоционален и често плаче за различни неща. Имаше период с тръшкане ежедневието по няколко пъти на ден особено покрай появата на братчето.

Разбира абсолютно всичко. Помни инструкции или обещания, които трябва да се случат по-късно.
Виждам, че иска и има желание да говори, но не може. Понякога се мъчи да разкаже нещо, но казва само Ъ Ъ Ъ и сочи на посоки. Обяснява с мимики и жестове например, че в яслата са се сбили с друго дете. Когато му казваме да повтори думичка се опитва, но понякога не се получава и се засрамва.

Като бебе гукаше много, на 3м казваше "агу" и на 6м започна ясно да повтаря срички.

Стана прекалено дълго и спирам до тук. Hug Какъв съвет бихте би дали, за да започне да ползва повече думи и изречения? Възможно ли е това, че много често боледува, плюс новия член на семейството (бебе на 6м) да са оказали влияние в говора?

Здравейет , Jinx.
Според мен сте си съвсем в норма. Всички тези "неразбираеми" за другите думи всъщност са си активен речник. Независимо че само Вие го разбирате. Няма какво повече да направите, освен да дадете още малко време на детето да донатрупа пасивен и активен речник. Смятам, че много скоро ( в рамките на няколко месеца) ще чуете така бленуваните изречения от две и повече думи.
Поздрави!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия