ОБЕЩАНИ НАЛЕЖАЩИ ПРОМЕНИ, В ПОСОКА ИНТЕГРАЦИЯТА НА ДЕЦА СЪС СОП В БЪЛГАРИЯ, като резултат от дългата ни борба за равен старт на децата със СОП в България:
1. Министерство на образованието, младежта и науката да организира среща с ресурсните центрове от страната относно това, каква е презумцията да се прилага ресурсното подмомагане. Защото от нас са разбрали, че ресурсните учители, вместо да влизат с децата в клас, ги вземат индивидуално, а идеята на интеграцията е да се интегрират децата, т. .е - да влизат с децата в клас и ги интегрират, помагат им или излизат навън, когато се налага.
2. Като допълнение и изменение на нормативните документи в областта на образованието, да бъде заложен стимул за приемане и обучаване на деца със СОП, като издръжката на такова дете в училище, да се увеличи с 50%, в сравнение с издръжката на останалите деца.
3. Да се включи текст в нормативната уредба, относно ресурсното подпомагане, след качествена оценка от ЕКПО на детето, часовете ресусрно подпомагане да не са насочени към ресурсния учител- общ брой, както до сега ( 30 часа седмично на ресурсен учител, който е ангажиран с обучението на от 5 до 7 деца, т. е.- на дете със СОП по 4 часа седмично), а към конкретното дете- може да се оцени, че детето се нуждае от 40 часа седмично, т. е.- цяла седмица, във всеки час, с детето да влиза с ресурсен учител в клас, може да се оцени същото дете, след ежегодната оценка, че следващата учебна година се нуждае вече от 10 часа седмично. Може да се оцени, дете, нуждаещо се само от логопед, че са му необходими 4 часа седмично- индивидуална работа с логопед, защото с логопед се работи индивидуално.
Настояваме също за спешна реорганизация, в посока, изграждане на достъпна архитектурна среда, включваща асансьорна рампа, в училищата така, че във всеки квартал, да има осигурена достъпна среда за деца с увреждане на долните крайници.
Настояваме също, обещанията да бъдат изпълнени във възможно най- кратки срокове, децата със СОП и увреждания, чиято Родина е България, очакват спешни действия, те растат и нека тяхното утре, да е по- малко мъгляво, отколкото го очертаваше предишното правителство, нека получат равен шанс, какъвто не получават до сега, нека се почувстват част от децата на България.
Сега съществуващата нормативна уредба, също не е напълно лоша и дава някои добри възможности на децата със СОП, в случай, че се спазва.
Съгласно Наредба 1 от 23 Януари 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/ или с хронични заболявания, всяко дете със специални потребности, се явява пред Екип за комплексно педагогическо оценяване (ЕКПО) към РИО, в който екип присъстват ресурсен учител, логопед, психолог, специален педагог, учителят на класа, който екип оценява индивидуалните възможности и нужди на детето, след което изготвя Карта за първична оценка на общото развитие на дете или ученик със специални образователни потребности, която се подписва от родителят, в случай че е съгласен с оценката и се представя на директора на училището, в което училищен екип изготвя индивидуалната програма, съобразена с индивидуалните нужди на детето. Индивидуланите критерии, по които трябва да се оцени всяко дете със СОП, на база на които да се изготви индивидуалния режим за обучение, са:
1. Оценка на здравословното състояние на детето/ученика (описват се здравословните проблеми, които биха повлияли на обучението на детето/ученика, по медицински данни)
2. Оценка на психичните процеси и на равнището на интелектуалното развитие (от психолог)
3. Оценка на характеровите, поведенческите прояви и самооценката (от психолог и специален педагог
4. Оценка на езиково-говорното развитие и на комуникативните умения
5. Оценка на знанията, уменията и компетентностите (от специалните педагози, ресурсните учители, класните ръководители, учителите по предмети, специалистите по професионално обучение)
6. Оценка на знанията, уменията и компететностите (от учителите в детската градина, общообразователното или професионалното училище в съответствие с държавните образователни изисквания за предучилищното възпитание и подготовка и за учебното съдържание)
7. Оценка на областите, в които детето/ученикът се представя най-добре
8. Оценка на интересите на детето/ученика
9. Оценка на социалната среда: семейството, групата, класа, обществената среда (от екипа и родителя или от лицето, което представлява детето/ученика)
Критерии за оценка на обучението и развитието на детето/ученика
1. Когнитивно развитие на детето/ученика: възприятия, представи, мисловни операции, паметови операции, внимание и други
2. Развитие на езиково-говорното развитие и на комуникативните умения на детето/ученика: експресивна и импресивна реч, писмена реч, умения за четене
3. Усвоени знания и придобити умения и компететности на детето/ученика
4. Емоционално състояние и поведение на детето/ученика
5. (в зависимост от вида и степента на увреждането или нарушението на детето/ученика се включват допълнителни критерии за оценка на обучението и развитието; посочват се използваните тестове и оценъчните процедури
Потенциални способности и потребности на детето/ученика, (на базата на извършената оценка от екипа)
Основни цели и задачи на обучението и развитието, свързани с възможностите и потребностите на детето/ученика и съобразени с вида и степента на увреждането или нарушението
Специални методи и средства за постигане на поставените цели и задачи- нагледни, практически, словесни, терапевтични методи: драма, арттерапия, куклотерапия, индивидуална и групова терапия, наблюдение по време на игра и в естествени условия.
След което се описва какво трябва да включва индивидуалната образователна програма за конкрретното дете, в съответствие с оценката на Екипа в областите: Самообслужване, Общо моторно развитие- груба моторика, фина моторика, езиково-говорно развитие и комуникативни умения, когнитивни умения, емоции и поведение, социални умения, учебна дейност - учебни предмети, умения по изкуствата (музика,танци, театър, изобразително изкуство и други), трудови и професионални умения.
Оценката на всички посочени по- горе критерии и препоръките, се изготвят от Екипите към РИО, в ранките на 2 до 3 минути, единствено въз основа на представен медицински документ от родителите, в който документ е посочена само диагноза.
От друга страна, директорите на училищата не са склонни да осигуряват достойно обучение за деца с увреждания и специални образователни потребности, по следните съображения:
1. Смятат, че наличието на тези деца, ще се отрази на имиджа на училището им и че те трябва да бъдат затворени в специални училища – което е нарушение на чл. 3, ал. 2 от Наредба 1, т. е. „Чл. 3. (1) Децата и учениците със специални образователни потребности се обучават и възпитават интегрирано в детските градини по чл. 18 от Закона за народната просвета (ЗНП) и в училищата по чл. 26, ал. 1, т. 1 - 10 или т. 12 ЗНП.
(2) Децата и учениците със специални образователни потребности може да се обучават и възпитават в специалните детски градини и училища след изчерпване на всички възможности за интегрирано обучение и възпитание в детските градини по чл. 18 ЗНП и в училищата по чл. 26, ал. 1, т. 1 - 10 или т. 12 ЗНП. „
2. Или пък поради липсата на конкретен текст за деца със специфичност на възприятието на информацията, се прилага Индивидуална форма на обучение за ученици по чл. 83, ал. 2, т. 1 от Правилника за прилагане на закона за Народната просвета, която се отнася за временно отсъстващи ученици и им се определя минимума от 8 часа седмично, което е крайно недостатъчно за покриване на училищния учебен план, а това е нарушаване правата на децата.
3. Директорите смятат, че учителите в масовото училище, нямат необходимата специална подготовка да работят с такива деца – а децата с увреждания и специални образователни потребности (СОП), са деца като всички останали и отношението към тях, трябва да бъде като към всички останали деца. Единственото различно, от което се нуждаят децата с увреждания и специални образователни потребности в училище, е персонален ресурсен учител, който да отговаря за тях.
4. Директорите имат и финансови притеснения, тъй като са на делегирани бюджети, във връзка с което са и нашите предложения, ние неведнъж сме правили предложения към Министерство на образованието, в рамките на последната 1 година, предлагайки във формулата за изчисляване на делегираните бюджети, публикувана в началото на всяка календарна година с писмо от Министъра на образованието и Министъра на финансиите, да се добави коефициент и за децата с увреждания и специални образователни потребности, които към момента не съществуват във формулата за делегираните бюджети на училищата.
Посочихме на управляващите, колко адекватно и качествено се прави индивидуалната оценка на деца с увреждания и специални образователни потребности в Република България, от където става ясно колко адекватно и качествено обучение се предлага за децата с увреждания или така наречените- Невидимите деца на България, поради което настояваме за спешни действия, в посока осигуряване достоен живот и обучение на децата с увреждания и СОП в Родината на всички нас, както и на децата с увреждания и СОП- Република България.
Нали управляващите ни, не мислят, че децата със СОП в България не са част от децата на Родината ни?
Предложенията си може да давате тук или на e-mail: na_usmihnisesmen@abv.bg